Kategórie

Kategórie

Vitamíny pred a v tehotenstve

Napísal: Rebecca Fritzmanová Kategória: Novinky Dátum:

Ak sa pokúšate o počatie dieťatka pravdepodobne už viete, aké dôležité je žiť a stravovať sa pestro a zdravo. Telo potrebuje počas počatia a tehotenstva zvýšené množstvo živín, aby sa zabezpečil zdravý vývin dieťatka. Vyvážená strava plná vitamínov a minerálov môže veľmi pomôcť. Pretože ak telo nemá dostatočné zásoby a prísun potrebnej výživy, otehotniete iba veľmi ťažko. Treba si taktiež dopriať dostatok odpočinku a vyhýbať sa stresu.

Všetky tieto rady by ste mali dodržiavať aj počas tehotenstva, aby ste dieťatku zaručili zdravý vývin. Samozrejmosťou je dodržiavať rady svojho lekára a brať vitamíny, ktoré vám on odporučil ako napríklad prenatálny mix vitamínov.

Aké vitamíny a minerály sú kľúčové?

Medzi kľúčové živiny, ktoré odporúča mnoho lekárov patria kyselina listová, vitamín D3, železo či omega-3 nenasýtené mastné kyseliny. Tieto látky sú podľa mnohých štúdií pri vývine nového organizmu schopné výrazne ovplyvniť celkový vývin nového organizmu. A všetky tieto dôležité procesy ako napríklad vývin orgánov prebieha počas prvých 12 týždňov.

Kyselina listová 

Kyselina listová je súčasťou zloženia každej bunky v tele. Preto by nemala chýbať v jedálničku žiadnej ženy, ktorá sa pokúša otehotnieť. V konzumovaní kyseliny listovej by sa malo pre podporu vývoju plodu pokračovať aj minimálne počas prvého trimestra. Dostatočný príjem kyseliny listovej pred počatím a počas prvých mesiacov tehotenstva môže znížiť riziko zdravotných problémov bábätka až o 70%. Táto látka sa podieľa konkrétne na delení buniek a tým na raste organizmu.

Problémy ako problémy s otehotnením, potrat, nízka váha bábätka alebo predčasný pôrod môžu byť všetky spôsobené nedostatkom kyseliny listovej vo vašom organizme. Lekári odporúčajú ženám, ktoré plánujú tehotenstvo zvýšiť denný príjem kyseliny listovej až dvojnásobne a v tomto dávkovaní pokračovať aj počas prvých mesiacov tehotenstva kedy sa plodu vyvíja miecha a mozog. Ideálne je konzumovať prírodné výživové doplnky s vysokým obsahom kyseliny listovej v dennej dávke až 1 000 µg. Prírodný pôvod je dôležitý pre efektívne vstrebanie v tele.

Medzi potraviny, ktoré obsahujú kyselinu listovú patrí zelená listová zelenina a to najmä brokolica, kapusta či špenát. Nachádza sa taktiež v mliečnych výrobkoch, vaječnom žĺtku či strukovinách a ryži. Avšak treba myslieť nato, že pri tepelnej úprave potravín sa kyselina listová, ktorú obsahujú stráca už po pár minútach varenia. 

Vitamín D3

Vitamín D3 je ďalší vitamín, ktorý má zásadný vplyv na vývin bábätka v maternici a taktiež jeho ďalší vývoj počas života. Vitamín D3 totižto predurčuje celkové zdravie dieťaťa počas jeho života, má vplyv napríklad na kvalitu kostí, v ktorých ovplyvňuje obsah minerálov. V staršom veku môže mať nedosatok vitamínu D3 za následok osteoporózu. Nedostatok tohto vitamínu má za následok aj nedostatočné šírenie výživných látok v placente a zníženie kvality vnútromaternicového prostredia môže spôsobovať neskôr v živote viacero chronických chorôb. Nedostatok vitamínu D3 v organizme taktiež spôsobuje 5-násobne vyššie riziko predčasného pôrodu.

Podľa najnovších informácií má vitamín D3 taktiež veľky vplyv na budovanie imunity a to podporou tvorby vlastných antibiotických bielkovín a tým sa zvyšuje schopnosť organizmu zabíjať choroboplodné zárodky. 

Na doplnenie vitamínu D3 do tela sa taktiež odporúča vysoká dávka vo forme prírodného výživového doplnku a to až 2 000 IU denne. Tento vitamín nájdete taktiež v potravinách ako sú napríklad morské ryby, rybí olej, mliečne produkty a vaječný žĺtok. Z ovocia a zeleniny odporúčame napríklad avokádo, kokos, huby alebo ďatle.

Železo

Železo je známe pre svoju schopnosť tvorenia krvi a zároveň prevenciu anémie. V organizme tehotných žien je zvýšená tvorba krvi kľúčová pre rast nového plodu. Železo je potrebné na zvýšenie tvorby červených krviniek na presun a tvorbu kyslíka a krvi aj pre dieťa.

Dostatočný príjem železa je dôležitý pre každého avšak v tehotenstve je priam nevyhnutný. Od polovice tehotenstva by ste mali dokonca svoj príjem železa zvýšiť dvojnásobne. Dostatočný príjem železa pomáha zmierňovať bolesti a kŕče pri pôrode a taktiež urýchľuje popôrodné zotavovanie a hojenie.

Ideálnym spôsobom ako dopĺňať do tela vyššie dávky železa sú prírodné výživové doplnky s postupným uvoľňovaním, týmito výrobkami môžete predísť rôznym zdravotným ťažkostiam, ktoré spôsobujú menej kvalitné výživové doplnky. Medzi potraviny bohaté na železo patrí napríklad kvalitné hydinové a hovädzie mäso, morské ryby, strukoviny, celozrnné potraviny, orechy a mnoho iných.

Komentáre

Napíšte svoj komentár