Kategórie

Kategórie

Stravovanie pre najmenších – čo a kedy začať papať?

Posted By: marketing marketing In: Návody On:

V snahe dopriať svojmu dieťatku to najlepšie sa často dopúšťame mnohých chýb pri ich stravovaní. Tie sa môžu prejaviť hneď, ako nechutenstvo, hnačky, vracanie, poruchy spánku, ale môžu mať aj za následok v neskoršom veku výskyt vysokého krvného tlaku, poruchy metabolizmu či cukrovku. Veríme, že sa tomu chcete vyhnúť, preto uvádzame pár základov, ktoré by mala ovládať každá mamička. 


Najdôležitejší je prvý rok života, kde je zmena výživy najvýraznejšia. Preto je aj kvalita a výber stravy mimoriadne dôležitá. Prvý rok života sa dá z pohľadu stravovania rozdeliť na tri základné obdobia.

Obdobie mliečnej výživy – 0-6 mesiacov

V tomto období je najlepšie, ak svoje dieťatko plne dojčíte. Vtedy nie je potrebné do ukončeného 6.  mesiaca prikrmovať. Ak máte s dojčením ťažkosti, môžete bábätko dokrmovať plne adaptovaným mliekom z fľaše s cumlíkom. U nedojčených bábätiek je vhodné začať s nemliečnymi príkrmami po ukončení 4. mesiaca

Obdobie nemliečnych príkrmov – 7-9 mesiacov

Dôležité v tomto období je dbať na pestrosť a striedanie rôznych druhov zeleniny, ovocia či obilnín. Taktiež je dobré si zapamätať pár zásad:
  • príkrm podávať v dobe, keď dieťa vypije približne 1 liter mlieka,
  • kontroluje pohyby hlavou a je schopné hltať aj stravu, ktorá nie je tekutá,
  • nesladíme, nesolíme počas celého prvého roku život,
  • vždy tepelne upravené.

Ako prvý môžete vyskúšať uvarený zemiak v dojčenskej vode, ktorý následne rozmixujete na kašu. O týždeň, dva k nej môžete primiešať rozmixovanú mrkvu, brokolicu alebo vyskúšať aj menšie množstvo hydinového či králičieho mäsa. Ak bude dieťatko dobre znášať zeleninové pokrmy, môžete začať podávať aj dopoludňajšiu desiatu v podobe ovocného pyré. 



Nezabúdajte, že materské či dojčenské mlieko stále tvorí nevyhnutnú zložku stravy. Pre deti od pol roka existujú špeciálne mlieka, ktoré sú pripravené pre zvýšenie nutričnej potreby detí. Bábätko by malo teda každý deň vypiť približne 750 ml mlieka a k tomu ďalšie tekutiny ako dojčenská voda, ovocné čaje či šťavy určené pre dojčatá. 

Časom môže dieťa vyskúšať prvé raňajky ako je detská kaša s ovsenými vločkami, na desiatu a olovrant vyskúšať ovocnú výživu (jablkovú, hruškovú, marhuľovú, broskyňovú) alebo roztlačený banán. 

Obdobie plnej dojčenskej výživy – 10-12 mesiacov

Dieťatku postupne treba pridávať rôzne potraviny, podľa toho ako na ne reaguje. Na raňajky sú ideálne obilniny. Okrem klasickej kaše vyskúšajte aj cereálne sušienky alebo pečivo a na desiatu mu môžete ponúknuť ovocie s piškótami. Na obed skúste trocha ryby so zeleninou, zemiaky so špenátom a môžete vyskúšať aj cestoviny s mrkvou. Poobede sa nebráňte bielemu jogurtu s roztlačeným ovocím, strúhanej mrkve či pudingu. Ponúknite tiež svojmu dieťatku krémové zeleninové polievky alebo ryžové kaše s ovocím. 

Nezabúdajte na dojčenské mlieko, ktoré môžete zaradiť do jedálnička ráno pred raňajkami alebo ako druhú večeru – denný príjem by nemal by väčší ako 500 ml. Taktiež môžete vyskúšať nové druhy zeleniny, baklažán, cuketa, tekvica ale aj strukoviny. Z ovocia môžeme vyskúšať melón, čučoriedky či čerešne. S cibuľovinami a citrusmi ešte počkajte až po prekročení prvého roka.

 

Počet porcií v jednotlivých obdobiach sa vekom zvyšuje. Priemerné dieťa by malo dostať vo veku 6-8  mesiacov 2 až 3 porcie dojčenskej výživy. Vo veku 9-11 mesiacov 3 až 4 porcie. 

Po prekročení druhého roka života môžete do jedálnička zaradiť med a mak. S kapustou, hubami, horčicou či arašidmi je vhodné počkať až do prekročenia tretieho roku života dieťatka. 

Comments

Leave your comment